L’eugenèsia: un passat que ens fa reflexionar
Article redactat per Jana Belmonte (2n de Batxillerat)
Quan sento la paraula eugenèsia, em venen al cap emocions molt contradictòries.
D’una banda, entenc que aquest concepte es va originar amb la idea de millorar la
societat, però, d’altra banda, em sembla esgarrifós pensar com es va utilitzar per
justificar algunes de les pitjors atrocitats de la història.
L’eugenèsia consisteix a seleccionar les característiques considerades “desitjables” per
a futures generacions. Si ho mirem des d’una perspectiva científica, sembla un tema
fascinant: qui no voldria evitar malalties genètiques o millorar la qualitat de vida de
tothom? Però quan miro més enllà, veig com aquesta idea aparentment
benintencionada va ser pervertida per controlar, discriminar i eliminar aquells que no
encaixaven en uns estàndards imposats.
Em costa imaginar el dolor de les persones que, per culpa d'aquesta ideologia, van ser
privades dels seus drets més bàsics, fins i tot del dret a viure. Durant el nazisme, per
exemple, la paraula “eugenèsia” es va convertir en una arma, una justificació per
eliminar minories i persones amb discapacitats. És horrible pensar que algú va decidir
que unes vides eren menys valuoses que d’altres, com si les persones fossin peces
defectuoses d’una màquina.
Crec que el em fa sentir més inquietud és que la societat continua tenint prejudicis,
encara que no en parlem o els disfressem. I penso que el passat de l’eugenèsia ens
hauria de servir d’advertència: no podem deixar que la por, l’egoisme o la cerca de la
perfecció ens facin perdre de vista que cada vida té un valor incalculable.
Més enllà de la història i la ciència, l’eugenèsia em fa pensar en l’empatia. Si som
capaços de veure l’altre com un igual, sense importar les seves característiques, potser
aconseguirem un futur on la ciència serveixi per ajudar, no per dividir. Perquè al final,
el que ens fa humans no és la perfecció sinó la capacitat d’acceptar les nostres
imperfeccions.
ALUMNAT DE TÈCNIQUES DE LABORATORI DE B/G i F/Q DEL CURS 2022-23
ALUMNAT DE PRIMER DE BIOLOGIA CURS 2021-22
Finalment, després de dos cursos amb pandèmia, enguany hem recuperat completament les pràctiques de laboratori!
EXPERIMENTANT AMB LA TENSIÓ SUPERFICIAL DE L'AIGUA, Anna Jimenez (1r Bat A)
Curs 2018-19
ALUMNAT DE PRIMER DE BATXILLERAT DE BIOLOGIA
Curs 2018-19
ALUMNAT DE PRIMER DE BATXILLERAT DE BIOLOGIA
CURS 2016-17
![]() |
1r BAT B al laboratori |
![]() |
1r BAT B al pati de l'institut |
![]() |
1r BAT A al laboratori |
![]() |
1r BAT A al pati de l'institut |
ALUMNAT DE PRIMER DE BATXILLERAT DE BIOLOGIA
CURS 2015-16
1r BAT A |
1r BAT A |
1r BAT B |
1r BAT B |
PROCESSOS DE DIVISIÓ CEL·LULAR: MITOSI i MEIOSI
Vídeo d'Ariadna Colmenero i Maria Mas (1r Bat 2015-16)
PRÀCTIQUES DEL TEMA 1 de 1R BAT (2015-16):
- TENSIÓ SUPERFICIAL
- CÈL·LULA EN UN MEDI HIPERTÒNIC
Autora: Jana Martín
L'ESTRUCTURA DE L'ADN
Autor: Roger Escolà (1r de BAT A, 2014-15)
EXPERIMENTEM AMB LA TENSIÓ SUPERFICIAL
Hem encetat un nou curs (2014-15) i la primera pràctica ha estat estudiar la tensió superficial de l'aigua, responsable de propietats com la capil·laritat. Mireu-vos el resum que n'han fet les alumnes Clara Garreta i Marta Vidal. I mireu-vos també les pel·lícules de l'Anna Rei i la Minerva García.
EXTRACCIÓ DE L'ADN DEL KIWI
Autora: Sílvia Farràs
Curs: 1r BAT (2013-14)
ANIMACIÓ DEL PROCÉS DE TRADUCCIÓ O SÍNTESI DE PROTEÏNES
Autores: Judith López i Tabea Sunneman
Curs: 1r BAT-BIO (curs 2013-14)
ANIMACIÓ DEL PROCÉS DE TRADUCCIÓ O SÍNTESI DE PROTEÏNES
Autores: Anna García i Laura Asensio
Curs: 1r BAT-BIO (curs 2013-14)
ANIMACIÓ DE LA DUPLICACIÓ DE L'ADN
Autores: PROFES